Intervju med Chalmersspexet

Inför Chalmersspexet Urpremière av Carl von Linné fick vi i Tofsen möjlighet till en intervju med spexets vice ordförande eller spexmästare som det kallas i sammanhanget, Daniel “Kiruna” Fjällborg. Vi passade på att fråga om både det nya Chalmersspexet, men även om årets föreställning Carl von Linné.

Så vi började lite lugnt med den mest självklara frågan, vad är ett spex? 

Spex är ett väldigt brett begrepp men jag brukar definiera det som en interaktiv humoristisk musikteater. Det som gör Chalmersspexet interaktivt är att publiken får påverka framträdandet genom applåder. På andra spex kan det till exempel vara att man ropar in vad skådespelarna ska göra såsom “baklänges”, “på tyska” eller “på rim” etc . 

Till spexet har man en symfoni/ orkester som spelar musik, antingen bara för att det är en rolig låt, eller något som bär historien framåt. Humorn är grunden till det hela, och antingen som grunden i storyn eller att man drar skämt. 

När vi alla nu är med på banan kan vi gå vidare med något vi i Tofsen gärna vill veta mer om, nämligen hur det är att starta upp en ny organisation från grunden. Chalmersspexen Bob och Vera lades ner av FuM 2019 och efter det startades Chalmersspexet upp med både män och kvinnor på scen. 

Så har det funnits några svårigheter med att starta upp ett nytt Chalmersspex? 

Det har inte direkt varit några svårigheter mer än lite funderingar på vilka interna traditioner som kommer leva vidare när gamla spexare kommer på spexen och även hur kalenderåret kommer se ut. Det är inga traditioner som kommer gå i arv utan det är upp till Chalmersspexet att skapa nya traditioner men att man väldigt gärna får prata med gamla om hur de gjorde. Men coronasituationen har ju satt sina spår och gjort att vi fått göra om en hel del av vårt arbete för att minimera smittorisken.

Personligen har det varit kul men även krävande att få bygga upp en organisation från grunden. Det publiken kommer märka av i skillnad är att det både är män och kvinnor på scen vilket möjliggör att alla ska kunna söka alla olika grupper i spexet.

Hur har ni valt rollerna när vi nu får ett könsneutralt spex? Kan en tjej fortfarande spela en manlig roll och vise versa?

De som är bäst lämpade för en viss roll på intervjuerna i kombination med hur stämmorna stämmer överens med resten av skådespelarna är så rollerna blir satta. Det bästa skulle vara att ha fyra tjejer och fyra killar men i år har vi tre tjejer och fem killar. Vi tycker teoretiskt sett att alla människor ska kunna spela alla roller och vi tar in dem som vi tror kommer fungera bäst, både gruppmässigt, men även sång och dans för att sedan intervjua dem för vilken typ av roll de helst skulle vilja spela.

Vad för olika grupper eller ansvarsområden finns det i spexet? Som utomstående ser man mest den färdiga produkten men det måste finnas en stor produktion bakom ett så stort event som ett spex.

I år är vi 40 stycken som sitter i spexet. Vi är uppdelade i olika grupper såsom ensemblen och symphonin, direktionen (ledningsgruppen), PR-gruppen (nyuppstartad för i år), Festgruppen (minigrupp som har hand om kalasen), Detaljen (scen, ljud och ljus, costymeurern) och Produktionsgruppen (manus, regi etc.).

Photo: Andreas Pegelow – http://andreaspegelow.com/

Med så många olika grupper och delar som ska koordineras och sammanfogas, hur lång tid tar det att skapa en föreställning, från manus till genrep? 

Tidigare år har det varit ca ett år. Exempelvis i Chalmersspexet Vera valdes manusförfattare och proddgruppen in i maj, skriver manus under sommaren och så har man läsperiod 1 på sig att repa och fixa allting och sedan premiär fredag eller lördag läsvecka 1 i läsperiod 2. I år har det sett lite annorlunda ut, manuset kom igång i december, sedan mars till maj har varit till för att repa och sommaren har varit till för att jobba på lite det man känner för att fixa. Så det tar ungefär ett år och några månader för ett spex från start till slut. Det vill säga att nästa år kommer få börja medan föregående spex har sina sista föreställningar så det kommer bli lite överlapp.

Tanken var att spexet 2021 kommer ha premiär på våren vid Valborg, och att invalsprocessen sedan är under julen samtidigt som extraföreställningar sker på hösten. Men i och med corona kommer nästa år se ut som i år med premiär på hösten och sedan kommer spexet 2022 gå tillbaka till ordinarie idé med vårpremiär. 

Hur bestämmer ni vilket spex ni ska göra? 

Det har varit olika, förr hade man en synopsis-tävling där man fick skicka in bidrag om olika teman, men det är få som skickar in synopsis numera. Så istället har det oftast blivit att directeuren väljer ut en person eller en grupp som får skriva ett synopsis om ett tema eller säger att “jag vill att du skriver om den här personen” och sen får författarna utgå från den synopsisen när de skriver manus.

Efter att fått en bild om vad Chalmersspexet är så tänkte vi i redaktionen dyka ner i föreställningen som hade premiär i helgen och första föreställningen för Chalmersstudenter nu på lördag, nämligen Carl von Linné.

Photo: Andreas Pegelow – http://andreaspegelow.com/

Premiär i helgen, hur har ni förberett er inför den? Då intervjun skedde innan premiären visste vi inte att den tyvärr kom att bli inställd. 

Det har varit väldigt mycket att tänka utanför lådan i och med corona. Vad säger smittskyddslagen och kårens riktlinjer. Så vi har gjort om eventen från ett offentligt där alla får komma till ett slutet event. Det kommer vara två slutna sällskap, ett på balkong och ett på parkett. Vi kommer se till så att dessa sällskap kommer in på olika ställen och inte träffas. Varje sällskap är max 50 personer.

Vi känner alla till Carl von Linné men vad handlar egentligen föreställningen Carl von Linné om?

Det handlar om branden i Uppsala och återuppbyggnaden av den botaniska trädgården och Carl von Linné har fått det hedervärda uppdraget att bygga upp trädgården. Men biskop Uno von Troil vill inte ha någon botanisk trädgård för han är pollenallergiker och hatar allt som är grönt. Så då försöker de båda övertala borgmästaren kring huruvida de ska satsa på trädgården eller inte. Sedan kommer även en brittisk adelsdam som upptäckt en ny växt som hon behöver hjälp med att identifiera. Sen utvecklas det som det brukar i spex med någon form av förväxling, drama och kamp om vems projekt det är som kommer vinna i slutändan.

Vi i redaktionen är även nyfikna på vilka specifika utmaningar eller rolig fakta som finns om just detta spexet. Är det någon del i processen att skapa ett spex som har varit extra roligt?

Mina erfarenheter är att jag har gjort allt man kan göra i ett spex förutom att stå på scen. Det som är kul med spexet är att det finns något för alla att göra. Gillar du att stå på scen, måla, skriva, administration eller spela ett instrument? Det finns verkligen något för alla. Något jag skulle säga är extra kul är att se ett manus växa fram, se ensemblen på fredagar när de övar och hur de går från osäkra med manus i handen till att växa in i sina roller när repliker och danser sitter.

Finns det någon kuliss, rekvisita eller kostym som har varit extra svår eller rolig att skapa?

När jag har pratat med kostymörerna så skulle jag säga att borgmästarinnans klänning har varit väldigt maffig med många smådelar som man ska få ihop och har behövt testa den på ensemblisten ganska mycket. 

I år har vi lite annorlunda stil vad gäller scenografin. Förr har man haft en fond som är som en stor duk som bakgrund men i år har vi kört med kulisser i form av små träramar med en uppspänd duk. Då har vi kunnat måla på två sidor och kulisserna går att flytta på och bygga olika bakgrunder med.

Kostymörerna fixar kläderna till alla på scen. Photo: Andreas Pegelow – http://andreaspegelow.com/

Och hur lång tid tar tar det att sminka skådespelarna inför en visning?

Det går ju snabbare ju mer man har lärt sig men två-tre timmar definitivt. Hela grejen med teatersminkning är ju att ta bort ditt egna ansikte och måla på det nya och att det ska se liknande ut varje gång du målar.

Vi hoppas att de som har orkat läsa såhär långt är intresserade av att gå på en föreställning och har fått lite bakgrundsinformation om spexet för att njuta extra mycket av när de vet hur mycket jobb som ligger bakom. Så hur många visningar har ni? Finns det biljetter kvar och kommer ni köra föreställningen till våren med?

Vi har två visningar i oktober och sedan fyra i läsperiod 2. Av dessa är tre öppna för chalmersstudenter. Vi kommer se över hur vi gör med fler föreställningar i höst, annars är det fullbokat men vi kollar på att ha extraföreställningar i januari och februari.

Kul! Något mer du vill tillägga, berätta om eller så?

Spex är en annorlunda scenkonst och Chalmersspexet hade sina storhetsdagar på 80- och 90-talet och precis som teater, opera och bio har spex det svårare nuförtiden i och med de stora underhållningsplattformarna hemma. Något många antagligen inte vet är hur givande spexet är att vara med i. Man utvecklas och kan få göra lite det man vill. Det är en plats där man verkligen kan få utlopp för sina hobbys och intressen.

Jag tror att de flesta skulle tycka om spexet (som publik) om man ger det en ärlig chans men det är ju mycket att interagera och applådera så ha roligt åt det och bara skratta!

Om du är intresserad av spexet så är aspningen igång. Gå med i Chalmersspexets aspgrupp på facebook för mer info. Under aspningen har du möjlighet att få en inblick i alla grupper och deras verksamhet.